Přístupové systémy pro hotely: Jaké jsou možnosti a podle čeho vybírat

Možností, jak svým klientům zajistit rychlé ubytování i check-out, je dnes několik. Liší se technologií i finanční a časovou náročností. Žádné z nich není obecně nejlepší, vždy záleží na detailech. Jaké máte možnosti a podle čeho vybrat na míru řešíme v dnešním článku.

Správně zvolený přístup do hotelu šetří čas i peníze

A je to volba kritická, vzhledem k současnému stavu v sektoru ubytování. Hotely trápí nízká návštěvnost, finanční situaci ohrožují i ceny energií a nedostatek personálu. Navíc podnikům dýchá na paty trend digitalizace, který vyžaduje investice a často rozsáhle změny.

Trh nabízí jednoduchá mechanická řešení i čipové přístupové systémy na bázi RFID

Nabídka je široká a pokrývá veškeré potřeby i cenová rozpětí. Pro přehlednost ji rozdělíme na řešení stojící čistě na lidech, poloautomatická a plně bezobslužná.

Poctivá recepční je nad zlato, ale těžko se hledá

Fyzická recepce je roky osvědčená strategie. Rezervaci vyřídí buď online nebo po telefonu, následně hosty ubytuje, opečovává a nakonec odhlásí. Vše ví z první ruky, pochopí i neočekávané výjimky. Celému hotelu dodává příjemnou lidskou tvář.

Ale ne vždy je to takhle dokonalé. Ubytováním dlouhodobě klesají příjmy a uplatit více než jednu recepční, je pro mnohé nereálná zátěž. Ztěžuje se i samotný nábor. Z personálního hlediska o tuto pozici není moc velký zájem, a proto hoteliéři musí lákat na extra výhody a prémiové platy. 

Když už někoho najdete, tak stále není vyhráno. Vychovat si skutečně kvalitní personál chce čas. Celý proces je navíc náchylný na lidské chyby i rozmary, jedna špatná nálada může dramaticky poškodit pověst i zajetého podniku.

Klady lidské recepce jsou i jejím největším záporem. Jedině člověk pomůže v neočekávaných situacích, ale také přitom často chybuje.

Poloautomatická řešení jsou dobrou střední cestou

Poloautomatická řešení mají v oblibě apartmány a Airbnb, které obecně zajišťují krátkodobé pobyty bez dodatečných služeb. Ale využít je mohou i menší hotely.

Z dostupných technologií jsou nejoblíbenější boxy na mechanické zámky. Otevírají se jako zámek na kolo, pomocí otočných číselníků. Ubytování v nich většinou zanechají klíče, nebo kartu a přístupový kód sdělí klientovi. Ten si vše sám vyzvedne, bez časového presu a omezení. Při odchodu klíče/kartu zase vrátí.

I když toto řešení zvládne nahradit recepci a výrazně ušetřit provozní náklady, má také mnoho nevýhod. 

Komunikace s klienty je stále závislá na člověku, zabírá čas a otevírá prostor pro chyby. Zároveň, kódy zámků musí majitel pravidelně ručně měnit. Pokud zapomene nebo kombinaci upravuje jednou za čas, tak riskuje bezpečnostní problémy. Kód může kdokoliv sdílet na internetu a umožnit tak přístup i neautorizovaným osobám.

Poloautomatická řešení jsou sice levná, ale ohledně bezpečnosti a praktičnosti moc nepřevyšují zámky na kolo.

Plně bezobslužná řešení elektronických přístupových systémů jsou nejlákavější alternativou

Díky nejnovějším technologiím zvládnete hotel provozovat i zcela bezkontaktně a automaticky. Recepční nahradí software, klíče zase praktické čipy a karty, fungující na bázi RFID.

Základem jsou integrované hotelové systémy. Díky nim na jediné platformě sledujete údaje o hostech, rezervacích, volných místech, tržbách a administrativě. Některé softwary umožňují i automatickou komunikaci s klienty, která se hodí hlavně při zasílání přístupových kódů nebo instrukcí k ubytování. 
Velmi praktické jsou vylepšené moderní boxy. Oproti těm poloautomatickým jsou plně integrovatelné s hotelovými systémy a ovladatelné na dálku. Díky tomu majitel několika kliky okamžitě mění přístupový kód a řeší tak jakékoliv obavy o bezpečnost. Příkladem na českém trhu je Keyguru box.

Takhle vypadá Keyguru box v praxi.

Předávání klíčů a karet také můžete zcela přeskočit a zakoupit speciální přístupový zámek přímo ke vchodu. Otevírají se opět na kód v jakékoliv podobě, samozřejmostí je plná integrovatelnost. Jejich velkou výhodou je přístup k datům o historii vstupů, díky čemuž víte, kdy a kdo zrovna přišel, i jak dlouhou dobu v ubytování strávil. Příkladem je třeba GateKeeper od Keyguru.

Jaké jsou praktické výhody a nevýhody moderních řešení přístupu do hotelů?

Plně automatizovanou recepcí hotely ušetří i statisíce v provozních nákladech a nemusí řešit personál. V tomto režimu fungují například apartmány White Swan v Praze. Potěší i přívětivé uživatelské rozhraní, které snadno pochopí klient i vedení.

Nevýhod mnoho není. Většina problémů vzniká spíše při nekvalitních řešeních, která nemusí být vzájemně kompatibilní nebo integrovatelná.

Je dobré přístup do hotelu plně automatizovat, nebo jsou lepší kombinace?

Z naší zkušenosti plně bezobslužný provoz nejvíce ocení apartmány, Airbnb a malé hotely, které se soustředí na krátkodobé pobyty bez dodatečných služeb. Zákazníkům zde jde většinou pouze o přespání, je proto zbytečné je omezovat otevírací dobou nebo zbytečným lidským kontaktem.
Fyzické recepce a kombinace se hodí pro větší hotely, které sice potřebují ulehčit práci, ale zároveň nechtějí ztratit kontakt se zákazníkem. Z praxe jsme takto řešili například provoz krakovského hotelu Turnau, který dlouhodobě ubytovává zaměstnance na pracovní cestě i studenty. Přístup do hotelu zde řeší naše Keyguru boxy. Recepční má díky tomu volné ruce pro péči o klienty, navíc se mu výrazně zkrátila pracovní doba.

Keyguru box pomůže s provozem i vašeho hotelu

Stále se nemůžete rozhodnout? Zkuste naši tabulku

ŘešeníKladyZáporyPro koho se hodí
Fyzická recepcePravý lidský kontakt, schopnost řešit neočekávané výjimky a speciální přáníVysoké náklady, nedostatek personálu, noční směna není pro každéhoVelké luxusní hotely s komplexními službami
Polo-samostatná řešeníLevná na pořízení, prakticky nulové náklady na údržbuMožná bezpečnostní rizika, stále vyžadují obsluhu personáluAirbnb, apartmány
Samoobslužná řešeníPlně samostatná, oproti fyzické recepci výrazně nižší nákladyMožné technické problémy při nekvalitním řešeníVšechny typy ubytování