Eva Andrle: Ani úžasný produkt nezvládnete vyrábět věčně, mějte plán B

Eva Andrle je CEO, matkou i manželkou. Cílí na automatická řešení autorizovaných vstupů a bezpečného předávání předmětů, jako jsou klíče nebo doklady. Hotelům, apartmánům a SVJ šetří čas, lidskou sílu i statisíce v provozních nákladech. Firma se dynamicky měnila, nejvíce za covidu. Dnes je stálým hráčem u nás i v zahraničí.

Co je Keyguru, jaký je jeho cíl a filozofie?

Cíl naší firmy je od začátku jasný. Chceme lidem šetřit čas.
V naší verzi světa má lidská práce ohromnou cenu a zaměstnanci by nikdy neměli dělat něco, pro co nejsou určení. Proto používáme automatizaci, digitalizaci a jakákoliv jiná na člověku nezávislá řešení, kde to jen jde. Zkrátka chceme, aby lidi svůj čas trávili kvalitně a aby jim v tom pomáhaly moderní technologie.

Můžete dát nějaký příklad, jak konkrétně čas šetříte?

Jasně, představte si třeba recepční. V některých provozech není tolik práce a večer musí čekat na hosty, často dlouho do noci. Je to nudná rutina, kterou by zvládl dělat stroj.

A přesně proto jsme vytvořili automatický systém, který check-in a správu rezervací 100% nahradí. Vrátný se pak může naplno věnovat údržbě hotelu a péči o hosty, navíc nemusí brát noční směny. Hotel šetří provozní náklady, plus nabízí lákavé 24hodinový ubytování bez omezení. Hosté ví, že mohou přijet naprosto kdykoliv, aniž by někoho otravovali.

“V naší verzi světa má lidská práce ohromnou cenu a zaměstnanci by nikdy neměli dělat něco, pro co nejsou určení. Chceme, aby lidi svůj čas trávili kvalitně a aby jim v tom pomáhaly moderní technologie.”

Jaké byly Vaše firemní začátky?

V Keyguru jsme nejdříve cílili na majitele bytů a Airbnb. Předávali jsme za ně hostům klíče, aby se sami mohli věnovat údržbě apartmánů a jiným věcem. Ale rychle jsme se dostali do problémů, protože hosté neustále jezdili pozdě a nekomunikovali. Většinu času jsme zabili čekáním.

Takže byla potřeba změna

Rozhodně. Vytvořili jsme proto síť spřátelených kaváren, barů a restaurací poblíž všech apartmánů a začali klíče předávat skrze ně. Díky tomu jsme nemuseli na nikoho čekat, kavárny získaly zákazníky a klient věděl, že se může opozdit. Takže win win win.

Stále mi tu chybí ta automatizace

Ano, i nám. Předávání skrze síť poboček sice fungovalo, ale odporovalo to našemu cíli šetřit lidskou práci.

Proto jsme se začali poohlížet po automatickém řešení. Už od začátku jsme věděli o firmě z USA, která k předávání klíčů používala speciální zabezpečené boxy. Ale vůbec jsme netušili, jestli to bude fungovat i u nás. No a pak se ukázalo, že to asi půjde. Měli jsme takových 150 aktivních uživatelů a boxy začaly dávat smysl.

Takže vývoj prvního produktu Keyguru dostal zelenou

Dá se to tak říct. Rozeslali jsme zakázky, ale najít toho správného výrobce bylo peklo. První firma produkt nedodala v termínu, druhá byla příliš drahá. Po kolotoči neúspěchu jsme konečně narazili na dva šikovné kluky, kteří zvládli udělat prototyp během jednoho týdne.

Funkční box byl hotový až zhruba za roka a půl. Nicméně už během prvních šesti měsíců přišly problémy s kvalitou, takže jsme ho celý překopali od nuly. Tím se dostáváme do prosince 2021, kdy jsme konečně dokázali doručit kvalitní použitelný box prvním klientům.

Takže vývoj boxů přestál i nejtužší období covidu. Jak jste pandemii snášeli?

Špatně, stejně jako naši klienti. Ale na druhou stranu nás dotlačila ke změně, díky které dnes fungujeme na plné obrátky.

Odliv zákazníků z Airbnb nás donutil pivotovat, tedy uvědomit si, kde jinde mohou naše boxy fungovat, kromě původního určení. Museli jsme vytvořit úplně nový byznys model, ceník i klientelu. A bylo to jedině dobře, protože jsme objevili hotely, apartmány a SVJ. Krize nám zkrátka otevřela oči. Po pandemii jsme vyšli proměnění, Airbnb už prakticky neděláme.

“Kvůli covidu jsme museli vytvořit úplně nový byznys model, ceník i klientelu. A bylo to jedině dobře, protože jsme objevili hotely, apartmány a SVJ.”

Jak vypadá Keyguru dnes?

Aktuálně máme dva produkty, Keyguru box a GateKeeper.

Keyguru box je krabička, do které dáte klíče nebo doklady, ona se zamkne a opětovně ji otevřete jen pomocí speciálního kódu. Provoz je maximálně bezpečný a samoobslužný.

GateKeeper je naopak systém umožňující autorizovaný vstup, opět pomocí kódu. Využití jsou v praxi neomezená, od check-inů do hotelů po vstup do veřejných místností v SVJ.

Zároveň zajišťujeme integraci s digitálními systémy. Díky tomu Keyguru box i GateKeeper ovládáte na dálku a máte online záznam o všech manipulacích i vstupech.

Řekla byste, že jsou produkty 100% samostatné?

Ano, za vše mluví naše case studies.

Díky Keyguru boxům fungují stoprocentně bezobslužně třeba pražské apartmány White Swan. Klient od začátku provozuje celý objekt bez recepce, dříve měl práce nad hlavu.

Majitele White Swan Keyguru Boxy ohromily už při řešení v jeho druhé pobočce Charles Bridge Hostel Praha. I tam pomáhají nahradit recepci během noční směny.

Klíče dříve předával skrze manuální keybox. Kódy rozesílal sám do e-mailu, jednou za čas je manuálně obměnil. A to byl samozřejmě problém, protože vždy existovalo časové okno, kdy šlo klíče vyjmout stejným heslem. Kdokoliv z bývalých hostů ho mohl sdílet na internetu a ohrozit bezpečnost celého ubytování.

Keyguru boxy v apartmánech White Swan Praha obstarávají check-in i check-out 24 hodin denně. Automaticky, bezpečně, bez personálu.

S Keyguru boxy majitel získal samostatné bezpečné řešení. Kódy mění kdykoliv na dálku, systém sám rozesílá e-maily a organizuje rezervace.

Jaké jsou Vaše nejčastější use cases? Překvapí Vás někdy?

Nejčastěji prodáváme hotelům, u nás i v zahraničí. Na vyzkoušení jsme boxy posílali i do Maďarska.

Velmi zajímavá je naše spolupráce s SVJ. Naposledy jsme pomáhali na Praze 8, kde byl problém s parkováním a s přístupem do společných prostor. Case study určitě stojí za přečtení.

Nadchla mě i spolupráce s CCS, kde jsme vyřídili funkční B2B carsharing, s bezobslužným předáváním klíčů. Další softwarová firma nás třeba oslovila ohledně drop-inu klíčů u autopůjčoven. Takže těch využití je opravdu nespočet.

Keyguru boxy v podzemních garážích SVJ Praha 8 spravedlivě organizují parkování rezidentů.

V čem je Keyguru jedinečné a možná lepší než jiné alternativy na trhu?

Máme absolutně skvělý, sehraný a výkonný tým. A to je pro startup silná výhoda.

Když přijdete k investorům, tak spíše než váš Pitch Deck hodnotí to, jak na ně působíte jako člověk. Projekt je zaujmout nemusí, ale pokud jste zajímavý vy, tak se většinou zeptají, co tam máte dál. Protože oni neinvestují jen do dobrého nápadu, ale i do zajímavých lidí. Nikdo vám nedá peníze jen kvůli popisu stránek, nebo vymazlenému produktu.

Takže byznys vždy stojí na lidech?

Samozřejmě, jsou to oni, kdo v něm všechno dělají. My třeba máme spoustu konkurence, která je na trhu déle a má jinou technologii. Ale tím se já netrápím, protože vím, že je snadno přebijeme lidskou silou.

Plánujete nějaké novinky?

Ano, a velké. Chystáme se outsourcovat výrobu. Slibujeme si od toho lepší produkty, výrobu, menší poruchovost a snížení materiálních i časových nákladů.

Teď u nás boxy dělají jen dva kluci. Jsou moc šikovní, ale pokud se chcete posunout dál, tak výrobu ručně neutáhnete. Díky outsourcingu uvolním dvě místnosti a rigidní provozní náklady nahradím flexibilně investičními.

Takže i když nastane nějaký problém, například uzavírka republiky kvůli pandemii, jsme schopni poměrně rychle doprodat skladové zásoby a jednoduše chvíli neobjednávat další zboží, což nám ušetří spoustu peněz. Díky outsourcované výrobě jsme pak schopni flexibilně nové zboží zajistit.

“Díky outsourcované výrobě budeme vyrábět rychleji a lepší produkty. Rigidní provozní náklady nahradím flexibilně investičními.”

Takže budete připraveni i na opravdu špatné časy. Jak Keyguru prožívá aktuální ekonomickou situaci?

Myslím, že stejně jako ostatní výrobní firmy. Pociťujeme zdražování s každou další objednávkou. Začalo to procentuálními rozdíly, teď za drahé součástky platíme klidně téměř trojnásobek původní ceny. Což nás samozřejmě nutí přemýšlet o náhradních řešeních, která by potřebné množství dílů redukovala.

Dokázala byste dát nějakou obecnou radu, jak se se současnou situací popasovat? Z pozice vedoucí Keyguru?

Určitě bych startupům a jiným menším firmám vyrábějícím kusově vzkázala, že i když už mají nějaký hotový produkt, tak ho možná nezvládnou dělat věčně. Vezměte si třeba aktuální nedostatek mikročipů, bez kterých nevyrobíte prakticky žádnou běžnou elektroniku.

Proto musíte neustále přemýšlet nad alternativou a vždy mít záložní způsob řešení, třeba když právě dojdou zdroje. A co se týče materiálu, snažte se udržovat určitý objem v zásobě. Tohle se může zdát jako samozřejmost, ale dříve to nikdy nebylo potřeba.

Taky doporučuju nebát se zkoušet pivotovat nové trhy. V praxi to vypadá tak, že třeba každé 2 měsíce oslovíte nějaký vzorek firem v určitém sektoru. My jsme takhle přišli na už zmíněné hotely, které nás úspěšně protáhly pandemií a dnes jsou hlavním zdrojem našeho příjmu.

“I když už máte nějaký hotový produkt, tak ho nezvládnete vyrábět věčně. Musíte neustále přemýšlet nad alternativou a vždy mít záložní způsob řešení. A co se týče materiálu, snažte se udržovat určitý objem v zásobě.”

Na závěr by mě zajímala jedna hodně obecná otázka. Jak podle Vás vypadá úspěšná firma?

Myslím si, že základem je vždy finanční zdraví. Startupy to mají v tomhle ohledu těžší, protože věci dělají novým způsobem a mění zajeté zvyklosti. No a na to je vždy potřeba více financí, takže se spíše dostanete do dluhů.

Nicméně obecně úspěšný byznys pro mě není o číslech. Skutečně úspěšná firma je podle mě ta, která má kromě hezkých statistik a zisku i spokojené zaměstnance a zákazníky.

A podle čeho takovou firmu poznáte?

Osobně si myslím, že tyto firmy mají nízkou fluktuaci personálu a stabilní klientelu. Stížnosti a problémy řeší tváří v tvář, nedělají mrtvého brouka. A pokud se zrovna byznysu daří, tak to pocítí celý kolektiv a ne pouze vedení.

“Úspěšnou firmu poznáte podle stabilního personálu a klientely, i ochoty řešit problémy tváří v tvář. A pokud se zrovna byznysu daří, tak to pocítí celý kolektiv a ne pouze vedení.”

A co dělá spokojenou klientelu?

O tomhle bych mohla mluvit dlouho. Ale dám Vám příklad z vlastní zkušenosti.

Zrovna včera se mi na nějakém portálu odečetlo předplatné, které už jsem nechtěla, ale zapomněla ho zrušit. A tak jsem napsala podpoře s prosbou, zda to nepůjde vyřešit. Dostala jsem okamžitě kladnou odpověď. Vše za mě vyřídili, omluvili se, nabídli slevový kupon a ujistili mě, že kdybych ještě cokoliv potřebovala, stačí říct.

No a tohle je prostě báječná zákaznická péče. Rychle si získá oddanou klientelu, která vydrží i krizi, nebo svody konkurence. Podnik zajistí finančně a všem zaměstnancům dodá pocit, že se podílí na něčem skutečně smysluplném.