7 tipů jak a proč digitalizovat i váš hotel nebo apartmán
Ubytování bez moderních technologií patří minulosti. Možnosti digitalizace jsou bohaté, pokrývají většinu budgetů i specifických potřeb. Hotelové systémy pomáhají malým i velkým podnikům, samoobslužné recepce fungují i bez personálu. Jak aktuální situace využít na maximum?
1) Digitalizujte hned teď, trh přeje chytrým řešením
Návštěvnost ubytování se od covidu zlepšuje jen pomalu, ubývá kvalitního personálu a zvyšují se ceny energií. Dohromady tyto faktory představují enormní finanční zátěž.
Digitalizace v hotelnictví má potenciál všechny zmíněné problémy překlenout. Chytré systémy stoprocentně nahradí recepci, čímž ušetříte statisíce na mzdových nákladech. Efektivní jsou i kombinace, kdy technologie pomáhají personálu s rutinní prací nebo za ně převezmou noční směny. Recepční má pak více času i energie věnovat se ubytovaným, chodí dřív domů a sníží se i riziko vyhoření.
Moderní technologie už nejsou pouze o konkurenční výhodě, která vás udělá zajímavým nebo přitáhne více klientů. Jde o nový standard, bez kterého hotel funguje jen napůl plynu.
2) Na digitalizaci vyděláte, není jen o redukci nákladů
Každého manažera před velkými změnami v podniku zajímá odhad ROI. V případě technologické modernizace hotelu jde o příjemná čísla. Podle průzkumů chytré systémy zvyšují online příjmy v průměru o 135 %. V praxi potěší i snížení zákaznických stížností na třetinu nebo zlepšení recenzí o až o 20 %.
3) Lidé technologie milují, vyjděte jim vstříc
V bezobslužném ubytování se host nemusí přizpůsobovat otevírací době, nikomu nevolá, check-in zvládne pár kliky a užívá si naprostého soukromí. Není divu, že si klienti na technologie v hotelech zvykli a výrazně je preferují. Podle průzkumů většina mileniálů vyřizuje ubytování online a velmi si cení, když ho mohou po internetu i zrušit.
Velmi táhnou chytré prvky fungující skrze internet věcí (IOT). Ty vytvářejí takzvané smart-rooms, které v součastnosti propaguje hlavně řetězec Marriott. Klient si v nich pomocí hlasového ovládání snadno upraví teplotu, světlo nebo si objedná dodatečné služby. Volání na recepci nebo obsluha složitých krabiček na zdi patří minulosti.
4) Buďte mobile friendly
Naprostá většina lidí dělá rezervace online a nejradši z mobilu. Vaším úkolem je tento proces co nejvíce usnadnit. Máte optimalizované stránky? Solidní grafiku? Pochopí klient jasně, co po něm chcete, nebo se ztratí v tabulkách? Jak zaplatí? A když si neví rady, jste dostupní na chatu?
Pokud zaostáváte, tak zákazník rychle uteče ke konkurenci. I malé detaily, jako třeba když se stránka načítá déle než 3 vteřiny, vedou k odlivu až 53 % návštěvníků.
5) Digitalizace neznamená nelidský servis, naopak
I automatický hotel může mít nadstandardní služby.
Příkladem je hoteliér Gorjan Lazarov, který na malé straně provozuje čtyřhvězdičkové OREA RESORTS. Ubytování je zcela bez personálu, a přitom plně vybavené. V lednici najdete čerstvě natočené pivo, v koupelně českou kosmetikou, jídlo si zajistíte několika kliky v aplikaci. Recepční je neustále dostupný na telefonu, připravený plnit dodatečné požadavky.
Stejného názoru je i zakladatel hotelové online platformy Mews, Richard Valtr.
V jeho vizi hotelů budoucnosti jsou z recepčních spíše partneři, kteří se hostům věnují nad rámec běžné rutiny. Nepotřebuje od nich informace o pokoji nebo předat klíče. To si vyřídí sám na mobilu. Přidanou hodnotu lidského kontaktu vidí spíše v doporučení dobré restaurace nebo v tipu na místo, kde uspořádat pracovní meeting.
6) Umožněte klientům plně bezkontaktní ubytování
Jedním z překvapení života po covidu je, že se lidé nechtějí vracet do běžného života. Ve službách i nadále preferují izolaci. V ubytování se až 85 % cítí bezpečněji a více komfortně, pokud se mohou ubytovat sami, bez pomoci personálu.
Jak ale plně bezobslužný check-in zajistit? Řešení je několik.
K bezkontaktnímu předávání klíčů a karet použijte třeba Keyguru box.
Jde o zabezpečenou krabičku, kterou klient otevře pouze speciálním kódem. Po ukončení rezervace do ní klíče/kartu opět vrátí, box se zamkne a změní přístupové heslo.
K přístupu do hotelových prostor můžete využít i bezobslužného vrátného GateKeeper. Vstupy otevírá jen po zadání kódu. Veškeré interakce si ukládá do systému, díky čemuž snadno kontrolujete řádný check-in i check-out.
Díky Keyguru boxu si zákazník samostatně vyzvedne klíče k ubytování, pomocí speciálního kódu, bez asistence recepce.
7) Nových změn se nebojte, řešení jsou prověřená a často českého původu
Hoteliéři jsou k novým technologiím už od počátku nedůvěřiví. Dříve k tomu měli i dobrý důvod. Řešení bývala drahá, integrace velmi složité a provoz často plný chyb.
Od vzniku internetu se ale hodně změnilo a dnešní systémy si už zaslouží plnou důvěru. Mnohé z nich jsou na českém trhu minimálně deset let, svou rozmanitostí se přizpůsobí potřebám většiny ubytování. Na výběr máte i z tuzemských podniků, příkladem je třeba už zmíněné Mews.
V oboru hotelnictví vynikají hlavně následující značky
Previo je nejrozšířenější hotelový systém na českém trhu, využívá ho kolem 2 000 ubytovacích zařízení. Funkcí pokrývá většinu dimenzí ubytování, od rezervací a plateb po sledování check-inu a check-outu. V průzkumech si vede nejlépe v zákaznické podpoře, poměru ceny a výkonu i ovládání.
Alternativou Previa je systém Better Hotel. Kromě ubytování zvládne pokrýt i organizační aspekty kuchyní a restaurací, jako je třeba evidence položek ve skladu. Číšníci si ho chválí, na konci směny jim usnadňuje počítání inventury.
Dalším příkladem ryze české značky jsme i my, Keyguru. Zaměřujeme na bezobslužná řešení check-inů a check-outů. Pomáhají nám v tom produkty Keyguru Box a GateKeeper. Dohromady vytvoří samoobslužnou recepci, zaskočí za noční směnu nebo odlehčí s administrativní rutinou.