Ubytovací služby drtí pandemie. Jak si poradili hoteliéři v Praze?
Hotely dostávají během pandemie koronaviru jednu ránu za druhou. I když zrovna neplatí vládní nařízení, která výslovně zakazují jejich provoz, musí se popasovat s řadou překážek. Turistický ruch je omezený, od cestování upouští i firmy. Jak si s obtížnou situací poradili hoteliéři v Praze, kde v extrémních případech klesla obsazenost až pod 10 %?
Zavřít, či nezavřít?
Toť otázka! V Praze pocítili hoteliéři pokles počtu ubytovaných opravdu citelně. „Celková roční obsazenost klesla z 85 % na 30 %,“uvádí Lukáš Suchán, generální ředitel Aureli Hotels. Pět z osmi hotelů skupiny je zavřených dlouhodobě od března 2020 do dubna 2021.
„Hotel byl uzavřen na základě minimální obsazenosti, která z průměrných plánovaných 80 % spadla na 3–12 %. Za těchto okolností se nevyplatilo hotel ponechávat otevřený – kvůli nutnosti zajišťovat energie a zaměstnance pro provoz,“ vysvětluje důvody pro uzavření Andrea Píchalová, Hotel Director z hotelu Carol. Veškeré rezervace se tak přesunuly do jiného hotelu ve skupině.
Problém č. 1? Většinu hostů tvoří zahraniční turisté
Zatímco běžně tvoří v Praze většinu hostů zahraniční turisté, letos do hlavního města přicestovala jen hrstka cizinců. Nepříznivá situace se dotkla hlavně ubytovacích služeb přímo v centru. „V Praze tvoří 95 % hostů zahraniční klientela. Tento rok se jedná o 90% zastoupení českou klientelou, a to i v Praze,“ vypočítává Lukáš Pytloun, CEO řetězce Pytloun Hotels. A tak nezbývalo než hledat nové způsoby, jak přilákat českou klientelu. Pro oslovení českých hostů v Praze vytvořila většina hotelů speciální balíčky služeb. A snižovaly se i ceny.
Myslet mimo zaběhnuté postupy
Někteří šli ale ještě o krok dál. Třeba v hotelu Carol se rozhodli přemýšlet úplně mimo segment cestovního ruchu a sáhli ke kreativnějšímu řešení. „Z pohledu nabídky jsme se snažili více zaměřit na dlouhodobé pronájmy pokojů, ať už za účelem bydlení, či možnosti přizpůsobit pokoj a pronajmout ho jako kancelář. Tyto nabídky jsou stále aktuální a budou nabízeny i při znovuotevření hotelu,“ vysvětluje Andrea Píchalová.
Hotely v Praze se totiž musí popasovat nejen s poklesem turistů, ale také menším množstvím korporátních klientů. Heslem dnešní doby je home office – služební cesty se osekaly na minimum. Stejně tak skomírá ubytování hostů, kteří přijíždí do Prahy za kulturními akcemi, jako jsou například koncerty v O2 areně.
Jak dlouho bude v hotelnictví trvat návrat k normálu?
Že se situace po pandemii koronaviru nevrátí k normálu ze dne na den, předpokládá většina oslovených hoteliérů. I do budoucna bude potřeba hledat nové trhy a více diverzifikovat služby.
Lukáš Suchán se drží s očekáváními při zemi: „Bohužel situace devastuje ceny, očekáváme propad v průměrné ceně o 50 % po celý rok 2021. Návrat k plným cenám i obsazenosti čekáme až v dubnu 2022.“
Andrea Píchalová dodává: „Ale co vlastně bude normální? Musíme počítat s tím, že se podvědomí lidí změnilo, či je to ovlivnilo, a bude velmi důležitá psychologie, kterou budou muset firmy zařadit při tvoření svých strategií.“
Je potřeba překonávat překážky a hledat nová řešení
Jinak se ale v hotelu Carol dívají dopředu: „Věříme a jsme optimisté. Cestovalo se vždy, cestuje se a bude se cestovat. Překážky jsou od toho, aby se překonávaly, a my byli ještě silnější.“
Optimistický pohled si zachovává i Lukáš Pytloun z Pytloun Hotels: „Jsme pozitivní a věříme, že se cestování vrátí zpět mezi aktivity využívání volného času, i když třeba jen za určitých bezpečnostních opatření, na která jsme ale v našich hotelech připraveni.“ V Pytloun Hotels totiž využívají samoobslužné kiosky pro check-in a check-out. Kartu od pokoje si hosté vyzvednou v boxu, aniž by museli přijít do kontaktu s recepčním. Bezkontaktní recepce tak představuje bezpečné ubytování. V nejvyšším hygienickém standardu.
Navíc samoobslužná recepce snižuje náklady na personál. Měsíční úspora v řádech desítek tisíc korun může v této obtížné době rozhodnout, zda se hotel udrží v chodu, nebo bude muset zavřít.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!